De Kerklaan in Kortenhoef is dringend toe aan groot onderhoud. De rijbaan en stoepen zijn verouderd en het rioolstelsel moet volledig worden vervangen.
Wat moet u weten
De Kerklaan wordt intensief gebruikt door auto’s, fietsers, voetgangers, openbaar vervoer en hulpdiensten. De rijbaan en stoepen zijn verouderd en het rioolstelsel moet volledig worden vervangen. Dit onderhoud is noodzakelijk en kan niet langer worden uitgesteld. De gemeente Wijdemeren grijpt dit moment aan om de Kerklaan niet alleen te vernieuwen, maar ook te verbeteren. Bij de herinrichting wordt er, binnen de mogelijkheden die de Kerklaan biedt, gekeken naar verkeersveiligheid, doorstroming en ruimte voor voetgangers, fietsers en groen.
Waarom dit project?
Gemeente Wijdemeren wil van de Kerklaan een veilige, toekomstbestendige en leefbare straat maken. Daarbij wordt gelet op bereikbaarheid, leefbaarheid en behoud van het dorps karakter.
- De Kerklaan is een drukke straat waar de verkeersveiligheid vaak in gevaar komt.
- Ook is het rioolstelsel oud en moet het dringend worden vervangen.
- De rijbaan en stoepen zijn smal en hebben achterstallig onderhoud.
- Langs de Kerklaan staan beeldbepalende platanen. Deze bomen zijn gezond en waardevol, maar zorgen ook voor overlast en schade aan de stoepen.
Wat er vooraf is gegaan
Inwoners hebben meegedacht via een enquête en tijdens een inloopbijeenkomst. Daaruit kwam een duidelijke voorkeur naar voren voor het behoud van de bomen en een snelheidsverlaging/inrichting naar 30 km/inrichting. Op basis van de variantenstudie en uitkomsten enquête heeft het college in 17 april 2025 besloten om de Kerklaan opnieuw in te richten als 30 km/u-weg (GOW30). Dit besluit is in april 2025 aan de gemeenteraad voorgelegd.
Hoe gaat het project eruitzien?
De Kerklaan wordt ingericht als 30 km/u-weg (GOW30) met:
- Één centrale rijloper waar auto’s en bussen te gast zijn;
- Bredere trottoirs en fietspaden voor voetgangers en fietsers;
- Behoud van de platanen;
- Ruimte voor groen en klimaatmaatregelen.
Wat betekent dit voor bewoners?
- Een veiligere weg met betere oversteekmogelijkheden.
- Behoud van het dorps karakter en de platanen.
- Minder verkeersgeluid en trillingen.
Tijdens de werkzaamheden kan tijdelijke overlast ontstaan
- Q4 2024: Variantenstudie, verschillende oplossingen zijn onderzocht met afwegingskader verkeersveiligheid, behoud bomen en leefbaarheid.
- Januari 2025: 1e Inloopbijeenkomst (alle omwonenden), enquête en bewoners konden hun ervaringen en wensen delen met de gemeente.
- Februari 2025: Peiling ontwerpoplossingen 30 of 50 en bijbehorende look & feel van de varianten
- Februari 2025: 2e Informatiebijeenkomst, toelichting uitkomst enquête en variantenstudie, voorkeur ontwerpoplossing uitgesproken door gemeente en aangekondigd dat op 17 april een besluit door de raad wordt genomen, vervolgproces.
- 17 maart 2025: Uitkomsten onderzoek plantaanbomen n.a.v. n.a.v. zorgen die door bewoners tijdens info avond zijn gedeeld.
- April 2025: Beeldvormende sessie Raadsleden
- April 2025: 2e Informatieavond, toelichting stavaza huidig ontwerp in samenwerking met de klankbordgroep tot stand gebracht.
- Toelichting GOW 30, vervolgproces + klankbordgroep, en consulteren bewoners omtrent onveilige situaties
- Tijdens de commissievergadering heeft de gemeenteraad uitvoerig stilgestaan bij de voors- en tegens voor de ontwerpvarianten van de Kerklaan.
- Er is besloten voor GOW 30 met behoud bomen, toepassing bestrating etc. en vastgesteld hiertoe middels hamerstuk op 17 april te besluiten.
- April 2025: Gemeenteraadsvergadering en besluit GOW 30
- Juni 2025: 3e Bijeenkomst (klankbordgroep), uitwerken en verbeteren ontwerpoplossing met punten van de klankbordgroep
- Juni 2025: 3e Informatiebijeenkomst (alle omwonenden ), VO i.s.m. klankbordgroep
Belangrijkste argumenten voor 30 km/u:
- Verkeersveiligheid neemt toe.
- Bomen kunnen behouden blijven.
- Verbetering toegankelijkheid voor ouderen en mindervaliden.
- Minder geluid en trillingen, betere doorstroming zonder verkeerslichten.
- Meer ruimte voor groen en klimaatadaptatie.
Kanttekeningen:
- In het ontwerp is rekening gehouden met de aanrijtijden van hulpdiensten. Het verschil van tijd is klein.
- Het ontwerp zorgt er wel voor dat de weg er duidelijk uitziet als een 30 km/u-straat. Daardoor is de snelheid beter te handhaven.
- Bij het ontwerp en de uitvoering wordt extra gelet op het voorkomen van schade aan de wortels van de bomen.
Meedenken en meedoen
Gedurende het project worden er bewonersavonden georganiseerd, waarbij we u informeren en uw vragen beantwoorden.
U kunt hier meer informatie over het project vinden.
Planning
De uitvoering staat gepland voor Q2/Q3 2026.
Q4 2025
Definitief ontwerp en bestek.
Q1 2026
Aanbesteding,
Q2/Q3 2026
Start uitvoering
Projectfases
Wij bereiden onze projecten en herinrichtingswerkzaamheden, door middel van verschillende fases, voor. Iedere stap geeft richting aan de volgende stap. Kleine projecten doorlopen niet altijd alle fases en kunnen daarom anders verlopen. Bij een project gaan we uit van onderstaande fases.
De gemeente onderzoekt wat er allemaal nodig is om een project op te starten, uit te werken en uit te voeren.
Deze fase bestaat uit drie subfases;
- Schetsontwerpfase (SO): De eerste tekeningen in het tekenproces. We schetsen de inrichting van de openbare ruimte, om zo de indeling van de straat/wijk in grote lijnen te bepalen.
- Voorlopig ontwerpfase (VO): We werken het SO verder uit tot een uitvoerbaar ontwerp. Er is bekend wat er nodig is om tot een goed eindresultaat te komen.
- Definitief ontwerpfase (DO): We werken het gekozen ontwerp tot in detail uit en maken deze definitief.
We werken het definitief ontwerp uit tot een technische tekening met alle details. Met een aanbesteding kiezen we een aannemer.
We voeren uit, wat we hebben afgesproken in de voorgaande fasen. De aannemer kan aan het werk en de planning is gemaakt.
De gemeente zet de laatste puntjes op de i. Het gebied wordt in gebruik genomen en overgedragen aan de beheerorganisatie van gemeente Wijdemeren.
Meer informatie
Via de Wijdemeren BouwApp houden we u op de hoogte van de laatste ontwikkelingen binnen het project. Ook kunt u via de app eenvoudig contact met ons opnemen. De Wijdemeren BouwApp is gratis te downloaden:
Ook kunt u de BouwApp bekijken via uw computer, laptop of tablet via debouw.app/search en te zoeken op de projectnaam. In dit geval is dat ‘Herinrichting Kerklaan’.
Contact
Gebruik de Wijdemeren BouwApp, bel naar 14 035 voor de heer K. Oosterlaken, team projecten of vul het contactformulier in.
Contactformulier