direct naar inhoud van Bijlage 7 Onderzoek luchtkwaliteit
Plan: Wijdemeren, Kern 's-Graveland en Landgoederen
Status: voorontwerp
Plantype: bestemmingsplan
IMRO-idn: NL.IMRO.1696.BP0200kernGVL2008-0001

Bijlage 7 Onderzoek luchtkwaliteit

In paragraaf 9.5 zijn de hoofdpunten van de geldende wetgeving voor luchtkwaliteit reeds beschreven. In deze bijlage wordt op enkele aanvullende punten uit de Wet milieubeheer luchtkwaliteitseisen 2007 (ook wel Wet luchtkwaliteit, hierna Wlk) nader uiteengezet.

B7.1. Beleidskader en normstelling

Wet milieubeheer luchtkwaliteitseisen

Maatgevende stoffen langs wegen

Voor luchtkwaliteit als gevolg van wegverkeer is stikstofdioxide (NO2, jaargemiddelde) het meest maatgevend, aangezien deze stof door de invloed van het wegverkeer het snelst een overschrijding van de grenswaarde uit de Wlk veroorzaakt7. Daarnaast zijn ook de concentraties van fijn stof (PM10) van belang. Andere stoffen uit de Wlk hebben een beperkte invloed op de luchtkwaliteit bij wegen en worden daarom bij deze toetsing buiten beschouwing gelaten.

Regeling beoordeling luchtkwaliteit 2007

In de Regeling beoordeling luchtkwaliteit is vastgesteld dat concentraties van stoffen die zich van nature in de buitenlucht bevinden en die niet schadelijk zijn voor de volksgezondheid, bij de beoordeling van de grenswaarden voor fijn stof buiten beschouwing worden gelaten. In de Regeling is bepaald dat alleen de bijdrage van zeezout kan worden afgetrokken van de concentratie fijn stof. Aangegeven is hoe groot de aftrek van het jaargemiddelde en 24-uurgemiddelde per gemeente bedraagt. Voor de gemeente Wijdemeren bedraagt de aftrek voor het jaargemiddelde van fijn stof 5 ìg/m³ en voor het 24-uurgemiddelde 6 overschrijdingen per jaar.

Daarnaast staan in de Regeling beoordeling luchtkwaliteit de regels voor het meten en berekenen van de gevolgen voor de luchtkwaliteit beschreven. Bij de berekening van de luchtkwaliteit wordt onderscheid gemaakt tussen verkeers- en industriële bronnen. Voor verkeer wordt onderscheid gemaakt tussen Standaard Rekenmethode I (SRM I) betreffende stedelijke situaties met weinig hoogteverschillen; en Standaard Rekenmethode II (SRM II) voor de bepaling van overige situaties. Er mag van een andere methode gebruik worden gemaakt indien deze is goedgekeurd door het Ministerie van VROM. In het de Regeling beoordeling luchtkwaliteit is tevens aangegeven welke gegevens gebruikt worden bij het maken van de berekening en op welke wijze de berekeningsresultaten worden afgerond.

B7.2. Onderzoek luchtkwaliteit

Uitgangspunten onderzoek luchtkwaliteit

Het voorliggende bestemmingsplan is een consoliderend plan. Om een beeld te krijgen van de luchtkwaliteit in het plangebied zijn enkele luchtkwaliteitsberekeningen uitgevoerd.

Onderzoeksmethode

De luchtkwaliteit als gevolg van de nabijgelegen wegen is berekend met behulp van het CAR II-programma8. Het CAR II-programma geldt als het standaardrekenprogramma voor luchtkwaliteit in binnenstedelijke situaties met enige vorm van bebouwing. Het plangebied en zijn omgeving wordt als zodanig aangeduid.

Het CAR-programma kan berekeningen uitvoeren voor de maatgevende stoffen fijn stof (PM10) en stikstofdioxide. Hierdoor is het programma geschikt voor het verkrijgen van een algemeen beeld van de luchtkwaliteit en voor het opsporen van knelpunten. Het CAR II-programma is toepasbaar voor berekeningen van concentraties op een afstand van het immissiepunt (bijvoorbeeld woningen) tot de wegas van minimaal 5 en maximaal 30 m. De berekende concentraties gelden voor een hoogte van 1,5 m boven het maaiveld. De invloed van de hoogte van de bebouwing is verwerkt in de verschillende wegtypes die in het programma ingevoerd kunnen worden.

Onderzoek luchtkwaliteit

De luchtkwaliteit binnen het plangebied is berekend en getoetst aan de geldende grenswaarden. Om een beeld te krijgen van de luchtkwaliteit binnen het plangebied zijn de Franse Kampweg (N236), de N201, het Noordereinde en de Leeuwenlaan als maatgevend genomen. Dit zijn de drukste wegen binnen het plangebied.

De luchtkwaliteit is berekend op 5 m uit de as van de onderzochte wegen. Wanneer direct langs deze wegen wordt voldaan aan de grenswaarden uit de Wlk, dan zal dit in de rest van het plangebied ook het geval zijn. De concentraties luchtverontreinigende stoffen worden immers lager naarmate locaties verder van de wegas liggen.

Invoergegevens

De verkeersintensiteiten op de N236 en het Noordereinde zijn weergegeven in tabel B7.1.

Tabel B7.1 Verkeersintensiteiten (in mvt/etmaal)

  2008   2010   2020  
N236   15.600   16.200   19.750  
N201   20.050   20.900   25.450  
Noordereinde   8.900   9.250   11.300  
Leeuwenlaan   7.650   7.950   9.700  

Naast de verkeersintensiteiten wordt in het CAR II-programma nog een aantal basisgegevens ingevoerd (zie tabel B7.2). Conform de Regeling beoordeling luchtkwaliteit 2007 wordt de concentratie van stikstofdioxiden (NO2) bepaald op maximaal 5 m van de wegrand.

Uit praktische overwegingen wordt deze afstand ook gehanteerd bij het bepalen van de concentratie fijn stof (PM10)9. Bij het berekenen van de luchtkwaliteit met behulp van CAR II is deze afstand verrekend in de aan te houden afstand tot de wegas.

afbeelding "i_NL.IMRO.1696.BP0200kernGVL2008-0001_0006.png"

Berekeningsresultaten

In tabel B7.3 zijn de resultaten van de berekeningen ten behoeve van de toetsing in de omgeving van het plangebied weergegeven voor 2008, 2010 en 2020. Op grond van de Wlk mag voor fijn stof de bijdrage van zeezout worden afgetrokken van de berekende waarden.

Tabel B7.3 Berekeningsresultaten luchtkwaliteit

  stikstofdioxide (NO2) jaargemiddelde
(in µg/m³)  
fijn stof (PM10) jaargemiddelde (in µg/m³)   fijn stof (PM10)
24-uurgemiddelde (aantal overschrijdingen per jaar)  
in 2008        
N236   32,0**   25,2   17  
N201   33,4**   25,1   17  
Noordereinde   27,6**   21,9   15  
Leeuwenlaan   24,5**   20,8   12  
in 2010        
N236   22,8   21,6   14  
N201   31,1   21,7   14  
Noordereinde   26,0   20,8   12  
Leeuwenlaan   22,8   19,9   9  
in 2020        
N236   20,9   19,5   9  
N201   21,6   19,5   9  
Noordereinde   18,6   18,6   7  
Leeuwenlaan   16,5   18,0   6  

* Inclusief aftrek bijdrage zeezout voor fijn stof.

** De hiervoor geldende grenswaarde is in 2007 nog niet in werking getreden.

Uit tabel B7.3 blijkt dat direct langs de onderzochte wegen in alle drie de prognosejaren wordt voldaan aan de grenswaarden uit de Wlk. Wanneer direct langs de drukste wegen