Plan: | Emmaweg nabij 44 |
---|---|
Status: | ontwerp |
Plantype: | bestemmingsplan |
IMRO-idn: | NL.IMRO.1696.BP1200emwgnb442010-ON01 |
De ruimtelijke structuur van het plangebied laat zich beschrijven aan de hand van een aantal kenmerken lijnen in het landschap. Deze lijnen vormen de belangrijkste structurerende elementen van het gebied. De randen van het plangebied zijn bepaald op deze structuurlijnen.
Wegenstructuur
De Emmaweg is samen met de ‘s-Gravelandse Vaart de oostelijke grens van het plangebied. Het is de verbindingsweg tussen De Slenk en Hilversum N201 met daartussen de kern Kortenhoef. Aan de overzijde van de Vaart ligt de Zuidereinde die als belangrijkste ontsluitingsweg fungeert richting Loosdrecht en Bussum.
Waterstructuur
Aan de oostzijde wordt de grens bepaald door de ‘s-Gravelandse Vaart. Deze waterweg tussen de Loosdrechtse Plassen en de Vecht loopt ter plaatse van het plangebied kaarsrecht van noord naar zuid. De Vaart is de grens tussen het natte veenlandschap van Kortenhoef en het landgoederenlandschap van ’s-Graveland. De Vaart wordt aan Kortenhoefse zijde begeleid door de Koninginneweg en de Emmaweg. Vroeger was de ‘s-Gravelandse Vaart de belangrijkste verbindingsroute ''tussen Amsterdam en 's Graveland'' De Vaart kan niet worden gebruikt voor recreatief vaarverkeer in verband met (gesloten) sluizen.
Groenstructuur
Langs de Emmaweg ligt een groenstrook met bomenrij. Deze strook is tevens de wateroever van de 's Gravelandse Vaart. Aan de overzijde van de Vaart ligt een brede groenstrook met daarachter diverse landgoederen waaronder landgoed de Trompenburg. Achter de bebouwing langs de Emmaweg ligt het agrarisch en landelijk gebied.
Bebouwing en rooilijnen
De omliggende woonbebouwing varieerd in onder andere architectuur en voorgevelrooilijnen. Hierdoor ontstaat een lintbebouwing met een individuele uitstraling. Voorgevelrooilijnen variëren van 13 tot 18 meter vanaf de wegzijde. De bebouwing is grondgebonden en afwisselend 1 en 2 laags met kap. Het pannendak is veelal met de weg mee gebouwd.