Door GoudappelCoffeng is onderzocht wat er op het gebied van verkeer nodig is om binnen het plangebied de ontwikkeling van 250 woningen mogelijk te maken, zie
bijlagen bij toelichting bijlage 8.
Verkeersintensiteiten & beschouwde situaties
Zowel bij de beoordeling van de toekomstige kwaliteit van de verkeersafwikkeling als verkeersveiligheid in het plangebied spelen intensiteiten een belangrijke rol. Allereerst is de huidige situatie in beeld gebracht op basis van (representatieve) mechanische verkeerstellingen op 29 locaties, aangevuld met camera-analyses gericht op het in beeld brengen van verkeersstromen op kruispunten. Aanvullend is een toekomstprognose voor het jaar 2030 samengesteld, nog zonder rekening te houden met woningbouw binnen de plangrens, maar waarbij wel rekening is gehouden met de volgende ontwikkelingen (de referentiesituatie):
- de autonome verkeersgroei;
- het plan Groenewoud (een ontwikkeling van 70 woningen);
- een herinrichting Kortenhoefsedijk (een voorgenomen herinrichting, inclusief snelheidsverlaging);
- aanpassingen aan de N201;
- vrachtwagenheffing op de rijkswegen en de N201.
Om effecten van de beoogde ontwikkeling binnen de plangrens ten opzichte van de referentiesituatie inzichtelijk te maken is tot slot een variant gemaakt waarin, met de referentiesituatie als basis, de 250 binnen deze ontwikkeling zijn opgenomen.
Kwaliteit verkeersafwikkeling
De kwaliteit van de verkeersafwikkeling is beoordeeld aan de hand van cyclustijden op met verkeerslichten geregelde kruispunten (de tijd die benodigd is om alle rijrichtingen groen licht te geven), opstel- en wachtrijlengtes en verliestijden. Dit voor de situatie tijdens de drukste ochtend- en avondspitsuren op de belangrijkste kruispunten Smidsbrug, bestaande uit de Emmaweg, Kerklaan, Koninginneweg, Noordereinde, Leeuwenlaan, Zuidereinde en Zuidersluisbrug.
De kwaliteit van de verkeersafwikkeling op het kruispunt Smidsbrug is in de huidige situatie in het maatgevende ochtendspitsuur slecht. In het avondspitsuur is de kwaliteit van de verkeersafwikkeling matig. In het ochtendspitsuur is er sprake van zeer hoge verliestijden op de Emmaweg en Koninginneweg (meer dan 200 seconden, daar waar tot 45 seconden op een hoofdrichting en tot 60 seconden op een zijrichting gezien wordt als acceptabel). Deze hoge verliestijden leiden tevens tot verkeersonveilig gedrag. Door het aanwezige verkeerslicht bedragen de verliestijden op Zuidereinde, Noordereinde en Leeuwenlaan circa 60 seconden (maximale ondergrenswaarde voor een slechte beoordeling van de verliestijd). Conclusie is dat de huidige vormgeving matig tot slecht functioneert en leidt tot verkeersonveilige situaties.
Ter verbetering van de verkeersafwikkeling is een voorrangsplein voorgesteld (zie de onderstaande afbeelding). De verkeerslichten worden weggehaald en de route Kerklaan – Leeuwenlaan krijgt voorrang ten opzichte van de route Zuidereinde – Noordereinde. De aansluitingen van de Emmaweg en Koninginneweg op de Kerklaan blijven ongewijzigd en vormgegeven als in- en uitrit, met de Kerklaan in de voorrang. Daarmee ontstaat ook in de toekomst een veel beter functionerend kruispunt ten opzichte van de bestaande situatie. Uitzondering hierop is de verliestijd op het Zuidereinde, die dermate groot is dat er in het drukste ochtendspitsuur sprake is van een matige (maar nog net voldoende) kwaliteit van de verkeersafwikkeling. In de referentiesituatie bedraagt de verliestijd daar 60 seconden (vergelijkbaar met de huidige situatie) en wanneer in binnen de plangrens 250 woningen worden ontwikkeld, neemt dit toe tot circa 80 seconden (hetgeen als ‘slecht’) wordt beoordeeld).

Mogelijke verkeersafwikkeling in de vorm van een voorrangsplein Smidsbrug (bron: GoudappelCoffeng)
Als de toename van de verliestijd op de Zuidereinde in de ochtendspits als onacceptabel wordt beschouwd kan een oplossing worden gevonden in de aanleg van een ‘bypass’ (zie de onderstaande figuur). In deze variant wordt naast het bestaande fietspad tussen Zuidereinde en de Leeuwenlaan een rijbaan gelegd voor autoverkeer in één richting (van zuid naar noord). Het verkeer van noord naar zuid wordt op het bestaande wegvak van het Zuidereinde ook in één richting (van noord naar zuid) afgewikkeld. In deze variant ontstaat een totaal-situatie met een (zeer) grote restcapaciteit. De verliestijden bedragen op alle richtingen maximaal 10 à 15 seconden. Met realisatie van 250 woningen binnen de plangrens nemen de verliestijden toe tot circa 20 seconden. Daarmee is er sprake van een zeer goede kwaliteit van de verkeersafwikkeling
De 'bypass' tussen de Zuidereinde en Leeuwenlaan, van zuid naar noord (bron: GoudappelCoffeng)
De kwaliteit van de verkeersafwikkeling op het kruispunt Zuidersluisbrug is zowel in de huidige situatie, de referentiesituatie als in de situatie met de ontwikkeling binnen de plangrens van Zuidsingel fase 8 (zeer) goed.
Verkeersveiligheid
De verkeersveiligheid is beoordeeld op basis van de principes van ‘duurzaam veilig wegverkeer’ waarbij de criteria functie, vormgeving en gebruik van een weg met elkaar in evenwicht/op elkaar afgestemd moeten zijn. De Emmaweg gaat een functie vervullen in het afwikkelen van het verkeer van en naar (o.a.) Zuidsingel fase 8.
Conform ‘duurzaam veilig wegverkeer’ is de Emmaweg gecategoriseerd als een erftoegangsweg binnen de
bebouwde kom. De weg kent in de huidige situatie over de gehele lengte een maximum snelheid van 30 km/uur en heeft drie verschillende vormgevingen, zie de onderstaande afbeelding.
Huidge vormgeving Emmaweg (bron: GoudappelCoffeng)
Het meest noordelijke profiel (lichtblauw in de bovenstaande afbeelding) is verkeersveilig ingericht en kan de toekomstige intensiteiten goed en veilig afwikkelen. Functie, vorm en gebruik blijven in evenwicht. Op het middelste profiel (geel in de bovenstaande afbeelding) wordt op de rijbaan geparkeerd. Voor het naar de toekomst toe verkeersveilig functioneren is het noodzakelijk dat het parkeren van de rijbaan wordt gehaald, zodat het verkeer elkaar kan passeren. De parkeerplaatsen kunnen op acceptabele loopafstand in de zij- en achterliggende straten worden gevonden en/of worden aangelegd/gecompenseerd ten koste van openbaar groen. Voor een verkeersveilige situatie is tevens een trottoir noodzakelijk, dat het bestaande trottoir verbindt met de beoogde aansluiting van de te realiseren woningen in Zuidsingel Fase 8 (bij voorkeur aan de westzijde van de Emmaweg). Op het zuidelijke wegvak (donkerblauw in de bovenstaande afbeelding) wordt het nemen van snelheidsbeperkende maatregelen geadviseerd. Door deze combinatie van maatregelen kan een situatie ontstaan die ruimte biedt om de toekomstige intensiteiten op een verkeersveilige manier af te wikkelen.
De verkeersveiligheid op het kruispunt Smidsbrug zal met de aanleg van het voorrangsplein gelijk blijven of verbeteren. Hoewel de verkeersregelinstallatie wordt verwijderd, kan de Leeuwenlaan door de aanwezigheid van de middenberm zowel door voetgangers als fietsers eenvoudig in etappes worden overgestoken. De wegvakken Noordereinde en Zuidereinde worden in de situatie met het voorrangsplein door fietsers in de voorrang gekruist. Voetgangers moeten voorrang verlenen, maar in de praktijk zullen er (ook in het drukste ochtend- en avondspitsuur) voldoende hiaten in de verkeerstroom aanwezig zijn om dit goed te kunnen doen. Mocht overigens in de praktijk blijken dat de oversteekbaarheid vanwege meer subjectieve redenen toch als ongemakkelijk wordt ervaren, dan kan er voor gekozen worden om ook voetgangers voorrang te geven middels het aanbrengen van een VOP (voetgangersoversteekplaats/ zebrapad).
Conclusie
Geconcludeerd wordt dat rekening houdend met autonome verkeersgroei, de ontwikkeling van het plan Groenwoud, de voorgenomen herinrichting van de Kortenhoefsedijk, voorgenomen aanpassingen aan de N201 en vrachtwagenheffing op de rijkswegen en de N201 het realiseren van 200-250 woningen in plangebied Zuidsingel fase 8 mogelijk is. Echter dienen er verschillende maatregelen getroffen te worden, mede omdat de verkeerssituatie in de huidige situatie niet voldoet. Opgemerkt wordt dat in de huidige situatie aanpassingen aan de Emmaweg noodzakelijk zijn in het kader van de verkeersveiligheid. Verder dient in de huidige situatie tevens het kruispunt Smidsbrug te worden vormgegeven als een voorrangskruispunt in het kader van een goede verkeersafwikkeling. Na deze aanpassingen is de realisatie van 140 woningen mogelijk binnen de plangrens. Indien de aanleg van de 'bypass Zuidereinde' (met eénrichtingsverkeer in de richting van de Leeuwenlaan) wordt gerealiseerd leidt dit tot een zeer goede kwaliteit van de verkeersafwikkeling en wordt het mogelijk binnen de plangrens 250 woningen te realiseren. Onderstaande tabel geeft de conclusie overzichtelijk weer.

Overzichtstabel met de te treffen maatregelen (bron: GoudappelCoffeng)