Wij gebruiken op onze website cookies zodat u de website goed kunt gebruiken. Dit zijn analytische cookies en cookies van YouTube. Wilt u deze website bezoeken? Dan gaat u akkoord met het gebruik van deze cookies.

Bezwaar maken

Als u het niet eens bent met een besluit van de gemeente, dan kunt u daar bezwaar tegen maken. Met een bezwaar kunt u soms een beslissing tegenhouden.

Wat moet u weten

U kunt alleen schriftelijk bezwaar maken. U maakt bezwaar binnen 6 weken nadat het besluit is genomen. Alle officiële bekendmakingen worden digitaal gepubliceerd. Als extra service blijven wij de bekendmakingen publiceren in Wijdemeren Informeren, maar deze vorm is niet meer rechtsgeldig.

Voorwaarden bezwaar maken

  • Het besluit moet aan u gericht zijn of u moet erbij betrokken zijn;
  • U bent het niet eens met het besluit, óf;
  • U bent het er niet mee eens dat de gemeente géén besluit heeft genomen, óf;
  • U vindt dat de gemeente het besluit te laat heeft genomen.

Betrokken personen

Ook als het besluit niet over u persoonlijk gaat, kunt u bezwaar maken. Maar het besluit moet wel direct invloed op u hebben. Bijvoorbeeld wanneer u last denkt te krijgen van een evenement waarvoor een evenementenvergunning is aangevraagd.

Om goed te kunnen beoordelen of u hier persoonlijk (over)last van kunt hebben, is het niet mogelijk om anoniem bezwaar te maken.

Als uw bezwaar compleet is en aan de voorwaarden voldoet, wordt u uitgenodigd voor een mondelinge hoorzitting.

Wat moet u doen

In uw bezwaar geeft u aan waarom u het niet eens bent met het besluit, of met het niet nemen van het besluit. In het bezwaar moet in elk geval het volgende staan:

  • uw naam, adres en telefoonnummer;
  • de datum waarop u het bezwaar schrijft;
  • een omschrijving van het besluit waartegen u bezwaar maakt;
  • een kopie van de brief waarin het besluit staat;
  • de reden waarom u bezwaar maakt;
  • uw handtekening.

Stuur uw bezwaar naar het onderdeel van de gemeente dat het besluit heeft genomen, of het besluit had moeten nemen. Dit staat ook aangeven bij het desbetreffende besluit. Dat kan zijn:

  • het college van burgemeester en wethouders;
  • de burgemeester;
  • de gemeenteraad.

U kunt uw bezwaar sturen naar:

Gemeente Wijdemeren
Rading 1
1231 KB Loosdrecht

Of (als PDF bestand) mailen naar info@wijdemeren.nl.

Maakt u voor iemand anders bezwaar? Dan moet dat duidelijk in het bezwaar zelf staan. Als u geen advocaat bent, dan heeft u een machtiging nodig om voor deze persoon bezwaar te maken. Dit is een ondertekend bewijs waarin staat dat u toestemming heeft om voor deze persoon bezwaar te maken.

Als u bezwaar heeft gemaakt, ontvangt u eerst een bevestiging. Daarin staan de namen en telefoonnummers van de personen met wie u contact kunt opnemen over uw bezwaarprocedure.

Als uw bezwaar niet helemaal in orde is, krijgt u hiervan schriftelijk bericht. U kunt er dan nog voor zorgen dat u uw bezwaar in orde maakt. Doet u dat niet, dan wordt uw bezwaar niet in behandeling genomen (niet-ontvankelijk verklaard). U krijgt dan ook geen uitnodiging voor een hoorzitting.

De bezwaarschriftencommissie beoordeelt of de gemeente zich aan de regels heeft gehouden.

De bezwaarschriftencommissie controleert:

  • of de gemeente haar eigen regels, of die uit de wet, goed heeft gebruikt in haar besluit;
  • of de algemene beginselen van behoorlijk bestuur zijn gevolgd.

De bezwaarschriftencommissie van de gemeente is onafhankelijk en extern. Dat betekent dat de leden niet voor de gemeente werken. Zij komen van buiten de gemeente Wijdemeren en hebben kennis en ervaring op het gebied van het algemeen bestuursrecht en rechtsgebieden zoals omgevingsrecht en sociaal recht.

De hoorzittingen van de bezwaarschriftencommissie zijn bijna altijd openbaar. Dit is geregeld in de Regeling commissie bezwaarschriften gemeente Wijdemeren 2014. Een uitzondering wordt gemaakt als er persoonlijke, medische en of andere vertrouwelijke zaken worden besproken.

Leden van de commissie

  • Voorzitter de heer B. Zevenhuizen
  • Voorzitter de heer W. Zorg
  • Lid mevrouw J.M. Elfferich-Schattenberg
  • Lid mevrouw P. Eind
  • Lid de heer R. Plaizier
  • Lid mevrouw C. Delsing Nicolaas
  • Lid mevrouw N. van Rhijn
  • Meestal krijgt u ook een uitnodiging voor een hoorzitting bij de bezwaarschriftencommissie.
  • De bezwaarschriftencommissie kan ook andere mensen uitnodigen die iets te maken hebben met het besluit.
  • U kunt op die zitting uw standpunt uitleggen, net als de andere mensen die er iets mee te maken hebben.
  • U kunt een advocaat of een andere vertegenwoordiger uitnodigen, maar dat hoeft niet.

Nadat alle informatie bekend is en de betrokken partijen zijn gehoord, brengt de bezwaarschriftencommissie advies uit. Dit advies wordt gestuurd aan het college van burgemeester en wethouders, de burgemeester of de gemeenteraad. Het college, de burgemeester of de gemeenteraad neemt daarna een besluit over uw bezwaar.

In totaal duurt de behandeling van uw bezwaar maximaal 12 weken. Dit start nadat de periode waarin bezwaar kan worden gemaakt is afgelopen. De periode mag een keer met 6 weken worden verlengd.

Wilt u uw bezwaar intrekken? Stuur dan schriftelijk of per mail uw verzoek naar het onderdeel waar u uw bezwaar naartoe heeft gestuurd. Vermeld hierbij ook het kenmerk dat op uw ontvangstbevestiging staat.

Kosten

Bezwaar maken is gratis.

Contact

Bel met het secretariaat van de bezwaarschriftencommissie via telefoonnummer 14 035 of vul het contactformulier in.

Heeft u kunnen vinden wat u zocht?