direct naar inhoud van Toelichting
Plan: Jachthaven Kortenhoef II Moleneind 23-25
Status: ontwerp
Plantype: bestemmingsplan
IMRO-idn: NL.IMRO.1696.BP9300Mlnnd232020-on00

Toelichting

Hoofdstuk 1 Inleiding

Jachthaven Kortenhoef II is één van de oudste havens aan de Kortenhoefseplassen/Wijde Blik. Hier wordt gewerkt aan watersport in de breedste zin. Naast ligplaatsen voor de boten en verblijfsrecreatie worden er ook bedrijfsevenementen georganiseerd. Bovendien is er een winterstalling met onderhoud en verkoop van boten. Vele watersporters uit de omgeving hebben hier het hele jaar door hun boot gestald. Hier is een werkplaats voor bootreparaties, een winterstalling en er bevinden zich enkele huisjes op het terrein. Ook is hier een botenkraan en een laad-en loskade voor boten.

De haven ziet er goed en onderhouden uit. Maar de inrichting en sommige voorzieningen zijn niet meer van deze tijd en zijn niet geschikt voor de veranderende vraag van de gebruikers. De eigenaar wil graag de jachthaven vernieuwen om te kunnen voldoen aan de steeds sneller veranderende vraag van de klant. Daarom heeft TOPIA stads en landschapsontwerp samen met de eigenaar van Jachthaven Kortenhoef een toekomstplan opgesteld voor Jachthaven Kortenhoef II met de vaste ligplaatsen en de omgeving.

Het plan is integraal benaderd. Zo is er gekeken naar het bevorderen van toerisme, het beter en anders beleven van de natuur, het aanbieden van andere soorten van recreatie, het herinrichten van de haven, het opknappen van de bestaande voorzieningen, het verbeteren van de verblijfskwaliteit en het vergroten van het nat oppervlak en de natuurwaarden.

Het voorliggende bestemmingsplan biedt het juridisch planologisch kader voor de voorgenomen ontwikkelingen.

Hoofdstuk 2 Huidige en nieuwe situatie

2.1 Geldend bestemmingsplan

2.1.1 Beschrijving geldend bestemmingsplan

Ter plaatse van de jachthaven geldt het bestemmingsplan "Het Wijde Blik 2004" dat is vastgesteld door de gemeenteraad op 3 februari 2005. Jachthaven Kortenhoef aan het Moleneind 23-25 is bestemd als "jachthaven" en een klein deel als "natuurgebied", zie onderstaande afbeelding.

afbeelding "i_NL.IMRO.1696.BP9300Mlnnd232020-on00_0001.png"

Het terrein rond de jachthaven is bestemd als "Natuurgebied", zie onderstaande afbeelding

afbeelding "i_NL.IMRO.1696.BP9300Mlnnd232020-on00_0002.png"

Bestemming Jachthaven

Toegestane functies

De volgende functies zijn toegestaan:

  • a. aanlegsteigers voor pleziervaartuigen
  • b. verhuur van boten
  • c. jachtmakerlaardij
  • d. sanitaire voorzieningen
  • e. reparatiewerkzaamheden behorende bij een jachthaven, ter plaatse van de aanduiding "milieucategorie 3"
  • f. detailhandel in watersportartikelen
  • g. botenopslagloods
  • h. buitenopslag voor boten
  • i. bedrijfswoningen
  • j. water
  • k. ligplaatsen voor woonschepen
  • l. erven, toegangswegen, paden en groenvoorzieningen

met bijbehorende bebouwing.

Op het perceel van Moleneind 23-25 gelden de volgende aanduidingen:

  • "woning" (één burgerwoning)
  • "recreatiewoning" (één recreatiewoning)
  • "maximale milieucategorie 3": in de planregels is bepaald dat hiermee reparatiewerkzaamheden behorende bij de jachthaven zijn toegestaan.

Ten aanzien van het parkeren geldt een norm van 6 parkeerplaatsen per 100 m2 bedrijfsvloeroppervlakte. Voor pleziervaartuigen geldt een norm van 0,4 parkeerplaats per ligplaats. Voor woonschepen is dit 1 parkeerplaats per woonschip.

Op jachthaven Kortenhoef (Moleneind 23-25) zijn 2 woonschepen toegestaan. De lengte van een woonschip mag niet meer bedragen dan 20 meter, de breedte niet meer dan 6 meter, de goothoogte maximaal 3,50 meter en de nokhoogte maximaal 4 meter. De inhoud van een woonschip mag maximaal 350 m3 bedragen.

Bouwregels

In de bouwregels van het geldende bestemmingsplan zijn bepalingen opgenomen over de omvang (oppervlakte en hoogte) van bedrijfsgebouwen, bedrijfswoningen en recreatiewoningen.

Bestemming "Natuurgebied"

Een deel van de gronden die in de huidige situatie in gebruik zijn als jachthaventerrein zijn in het geldende bestemmingsplan bestemd als "natuurgebied". Ook een deel van het grasperceel aan de zuidzijde van het jachthaventerrein en de gronden waar een permant bewoonde recreatiewoning op staat zijn bestemd als natuurgebied. Zie onderstaande afbeeldingen.

afbeelding "i_NL.IMRO.1696.BP9300Mlnnd232020-on00_0003.png"

afbeelding "i_NL.IMRO.1696.BP9300Mlnnd232020-on00_0004.png"

Toegestane functies

Op grond van de planregels zijn gronden met de bestemming "natuurgebied" bestemd voor doeleinden van natuur en landschap, zijnde behoud, herstel en ontwikkeling van de natuur- en landschapswaarden van het gebied en de uitoefening van grondgebonden agrarische bedrijven met bijbehorende bouwwerken geen gebouwen zijnde met daaraan ondergeschikte extensieve natuurgerichte recreatie. De woning achterin de jachthaven ligt in de bestemming Natuurgebied en is voorzien van de aanduiding "recreatiewoning". Het grasperceel aan de zuidzijde ligt in de bestemming Natuurgebied en is niet voorzien van enige nadere aanduiding.

Bestemmingsvlak achter Moleneind 27-29

Het bestemmingsvlak direct achter Moleneind 27-29 is in het geldende bestemmingsplan bestemd als "Natuurgebied". Feitelijk is dit deel in gebruik als jachthaventerrein. In het eerder geldende bestemmingsplan "Buitengebied I - Het Wijde Blik" (1983) was de jachthaven aan het Moleneind 23-25 inclusief deze gronden bestemd als "jachthaven", "jachtwerf" en "parkeerterrein". In het navolgende bestemmingsplan Het Wijde Blik (2004) is het gedeelte achter Moleneind 27-29 dat in het bestemmingsplan van 1983 nog bestemd was als "jachthaven", en "jachtwerf" voor een deel bestemd als "Natuurdoeleinden", waarmee de feitelijke situatie (naar mag worden aangenomen onbedoeld) is wegbestemd. In de plantoelichting is nergens aangegeven dat dit gebruik en bijbehorende bebouwing bewust is wegbestemd.

Het betreffende deel was destijds, en is tevens in de huidige situatie, ingericht en in gebruik als jachthaven met bijbehorende parkeervoorzieningen, bedrijfserven, een loods en diverse andere bijbehorende bouwwerken. Tegen deze onterechte wijziging van bestemming is in het kader van het ontwerpbestemmingsplan Het Wijde Blik (2004) een zienswijze ingediend door de jachthaven. In de beantwoording van de zienswijze is aangegeven dat het terrein zou worden bestemd als "jachthaven". Echter op de vastgestelde planverbeelding is dit niet gebeurd. Met dit nieuwe bestemmingsplan kan deze omissie worden hersteld door dit deel van de jachthaven weer een passende bestemming te geven overeenkomstig de huidige situatie en de voorheen geldende planologische regeling (bestemmingsplan uit 1983).

2.1.2 Nieuwe bestemmingsplan

Doel van het nieuwe bestemmingsplan is tweeledig:

  • 1. het handhaven van de functie jachthaven en het vergroten van de gebruiks- en bebouwingsmogelijkheden (zie paragraaf 2.3.2);
  • 2. het repareren van een omissie in het geldende bestemmingsplan; bestemmingsvlak "Natuurgebied" achter Moleneind 27-29.

Ad. 1: Uitgangspunten voor het nieuwe bestemmingsplan

Uitgangspunt voor het voorliggende nieuwe bestemmingsplan is het handhaven van de functie van de jachthaven waarbij in de huidige situatie tevens wordt gewoond en reparatiewerkzaamheden plaatsvinden. Uitgangspunt voor het nieuwe bestemmingsplan is dat de gebruiksmogelijkheden voor de jachthaven worden uitgebreid, waarbij recreatiewoningen worden toegevoegd, zichtlijnen worden verbeterd, duurzaamheidsmaatregelen worden getroffen, gebouwen worden vernieuwd en de indeling van de jachthaven enigszins wordt gewijzigd zodat er een betere en logischere indeling ontstaat. In paragraaf 2.3 zijn de beoogde ontwikkelingen beschreven.

Ad. 2: Reparatie bestemmingsvlak "Natuurgebied" achter Moleneind 27-29

Het bestemmingsvlak direct achter Moleneind 27-29 is in het geldende bestemmingsplan bestemd als "Natuurgebied". Feitelijk is dit deel in gebruik als jachthaventerrein.

In het eerder geldende bestemmingsplan "Buitengebied I - Het Wijde Blik" (1983) was de jachthaven aan het Moleneind 23-25 inclusief deze gronden bestemd als "jachthaven", "jachtwerf" en "parkeerterrein". In het navolgende bestemmingsplan Het Wijde Blik (2004) is het gedeelte achter Moleneind 27-29 dat in het bestemmingsplan van 1983 nog bestemd was als "jachthaven", en "jachtwerf" voor een deel bestemd als "Natuurdoeleinden", waarmee de feitelijke situatie (onbedoeld) werd wegbestemd.

Het betreffende deel was destijds, en is tevens in de huidige situatie ingericht en in gebruik als jachthaven met bijbehorende parkeervoorzieningen, bedrijfserven, een loods en diverse andere bijbehorende bouwwerken. Tegen deze onterechte wijziging van bestemming is in het kader van het ontwerpbestemmingsplan Het Wijde Blik (2004) een zienswijze ingediend door de jachthaven. In de beantwoording van de zienswijze is aangegeven dat het terrein zou worden bestemd als "jachthaven", echter op de vastgestelde planverbeelding is dit niet gebeurd.

Middels dit bestemmingsplan worden de betreffende gronden weer bestemd ten behoeve van de jachthaven waarmee de voorheen planologisch toegestane en feitelijk gerealiseerde situatie positief wordt bestemd.

2.2 Huidige situatie

In de huidige situatie is de jachthaven aan het Moleneind 23-25 ingericht als jachthaven met bijbehorende parkeerplaatsen, verhardingen, (bedrijfs)gebouwen, botenhuizen en (dienst)woningen. Op de luchtfoto is de bestaande situatie weergegeven.

afbeelding "i_NL.IMRO.1696.BP9300Mlnnd232020-on00_0005.png"

Aan de zijde van het Moleneind is op het terrein een grote loods gebouwd (nummer 3) die dienst doet als showroom, opslag en werkplaats (650 m2). Daarnaast is een bedrijfswoning gebouwd (nummer 1). Op dit deel van het jachthaventerrein zijn verder een tweetal kleinere loodsen (nummer 6), een aantal bergingen en een overdekt botenhuis (nummer 10) gebouwd. In de jachthaven ligt in de huidige situatie één woonark (huisnummer 23ws01). Het terrein tussen de loodsen is verhard en ingericht als parkeerterrein en bedrijfserf.

Ten zuiden van de ophaalbrug is een recreatiewoning (huisnummer 23a) en een woonark (huisnummer 23ws01) gerealiseerd, naast een botenloods in het water (nummer 5). Verderop langs de steiger is een grote botenloods (nummer 4) gebouwd waar pleziervaartuigen droog kunnen worden afgemeerd. Aan het eind van de steiger is een burgerwoning (huisnummer 25) gerealiseerd. Achterop het terrein is een kanoloods en een recreatiewoning (huisnummer 23b) gerealiseerd, die met elkaar zijn verbonden middels een ophaalbrug (nummer 8).

afbeelding "i_NL.IMRO.1696.BP9300Mlnnd232020-on00_0006.png"

Onderstaande foto's geven een impressie van de huidige situatie.

afbeelding "i_NL.IMRO.1696.BP9300Mlnnd232020-on00_0007.png"

Afbeelding: foto's van de bestaande situatie

2.3 Nieuwe situatie

2.3.1 Visie

Door Jachthaven Kortenhoef is in 2016 een visie opgesteld over de jachthaven waarin is aangegeven waar in de huidige situatie de sterke en zwakke punten van de jachthaven zijn, welke opgave voor de komende jaren worden voorzien en welke trends worden waargenomen. Op basis daarvan is een aantal fysieke maatregelen opgesteld die middels dit bestemmingsplan juridisch planologisch geregeld gaan worden.

Opgave

Uit de inventarisatie van zwakke en sterke punten blijkt het volgende:

  • De indeling van het jachthaventerrein is niet optimaal. De oude bootloods en de woningen met de bosschages verhinderen het zicht op het water en de haven.
  • De routing in de haven kan worden verbeterd. Het is niet uitnodigend en niet overzichtelijk. Dit komt door de positie van de groenelementen, de huisjes, de arken en de kleine botenloods.
  • Alle huisjes zijn verhuurd en zeer gewild maar ze zijn ook gedateerd en, ondanks het goede onderhoud, niet meer optimaal in gebruik. Ze dienen op termijn vervangen te worden.
  • Het oude bedrijfspand met opstallen, de kleine botenloods en de overkapping voor boten zijn in een bedenkelijke bouwkundige staat en zijn op termijn niet meer optimaal te gebruiken voor werkzaamheden of botenstalling.
  • De sfeer en beleving van de haven kan op verschillende manieren worden verbeterd. De authentieke elementen in de jachthaven zoals de kanoloods en de twee ophaalbruggen zijn beeldbepalend en sfeermakers. Ook de botenloods zal bij een opknapbeurt meewerken aan het versterken van het maritieme gevoel.
  • Er bevindt zich een duidelijke zichtlijn vanuit het Moleneind richting de haven. De herontwikkeling is een kans om de haven vanuit de straat meer zichtbaar te maken.
  • De herontwikkeling van de jachthaven biedt kansen om duurzaamheidsmaatregelen te treffen zoals het duurzaam vernieuwen van bestaande gebouwen en het aanbrengen van voorzieningen ten behoeve van de opwekking van duurzame energie, zoals zonnepanelen.

Trends

Door de veranderende vragen van de markt en de veranderende wensen van de klanten is op sommige onderdelen de jachthaven niet meer actueel. Zo is de vraag naar hoogwaardige overdekte ligplaatsen in de Loosdrechteplassen groot, maar is het aanbod beperkt. Het aanbieden van overdekte ligplaatsen is een kwaliteitsimpuls voor het toerisme.

Er is groeiende behoefte naar verhuur van overnachtingsplekken dicht bij of ter plaatse van jachthavens. De bootbezitters willen niet meer een dagje van het water genieten maar vaak meerdere dagen achter elkaar. De toeristen zijn vaak niet in het bezit van een eigen boot of kunnen niet op de boot overnachten. De combinatie van enkele vakantiewoningen nabij de boot en in de jachthaven is een antwoord op deze actuele vraag. Het combineren van wonen (short stay) en recreatieve voorzieningen past tevens in het Gebiedsakkoord Oostelijke Vechtplassen (december 2017).

De huidige botenbezitter vraagt naar kwaliteit en ontzorgen. Dit heeft ook gevolgen voor de voorzieningen in de jachthaven. Naast een ligplaats moet de boot kunnen worden onderhouden, in de winter gestald kunnen worden en moeten er parkeerplaatsen zijn. Voor de jachthavens betekent dit dat een totaalpakket en hoog voorzieningenniveau moet worden aangeboden.

De laatste jaren is er al veel geïnvesteerd en verbeterd op en rond de jachthaven. Hiermee heeft de jachthaven geanticipeerd op de veranderende wens van de toerist en bootgebruiker. Maar dit is het begin. Voor de haven en de omgeving gaat in stappen gewerkt worden aan het optimaliseren van alle voorzieningen in de hele haven.

De visie is sinds 2016 verder uitgewerkt, aangepast en verfijnd tot een aantal ontwikkelingen die in voorliggend bestemmingsplan mogelijk worden gemaakt. Zie navolgende paragraaf.

2.3.2 Ontwikkelingen

Uitgangspunt voor de nieuwe situatie is het handhaven van de functie jachthaven waarbij in de jachthaven een aantal deelprojecten wordt gerealiseerd om de jachthaven beter te kunnen laten functioneren, duurzaamheidsmaatregelen te treffen en de gebruiksmogelijkheden van de gronden zo optimaal mogelijk te benutten. Voor de nieuwe situatie wordt uitgegaan van de volgende ontwikkelingen/ruimtelijke ingrepen:

  • 1. sloop oud bedrijfspand met bijbehorende opstallen en het ter plaatse bouwen van een nieuwe loods met twee recreatiewoningen/short stay erin;
  • 2. sloop van de bestaande kleine botenloods in het water (nummer 10) en het ter plaatse afmeren van 2 woonarken: één woonark van de jachthaven aan het Moleneind 23-25 en één woonark van elders
  • 3. het verbreden van de watergang;
  • 4. het vernieuwen van de bestaande botenloods (nummer 5) met het toevoegen van 2 recreatiewoningen (inclusief short stay) erboven;
  • 5. het slopen van woning met huisnummer 23a;
  • 6. het vernieuwen van de recreatiewoning met huisnummer 23b;
  • 7. het vernieuwen van de burgerwoning met huisnummer 25
  • 8. het verfraaien / opknappen van de bestaande botenloods (nummer 4)
  • 9. het op termijn realiseren van 6 recreatiewoningen/short stay units met kwalitatieve natuur (nummer 9)

De bestaande bedrijfswoning blijft behouden, het aantal ligplaatsen in de jachthaven wordt niet verminderd.

Ad.1: sloop bedrijfspand met bijbehorende opstallen en bouw nieuwe bedrijfsloods met twee recreatiewoningen

Naast het recentelijk gebouwde bedrijfsgebouw (showroom, werkplaats en opslag van in totaal 650 m2) staat een aantal vrijstaande gebouwen die in gebruik zijn als loods, berging, carport of fietsenberging, zie onderstaande afbeelding gebouwen genummerd 1 t/m 9. De bouwkundige staat van deze gebouwen is matig en de gebouwen staan vrij willekeurig op het perceel waardoor het geheel een rommelige uitstraling geeft met weinig kwaliteit. Het voornemen is daarom om het bestaande bedrijfspand (nummer 5 op onderstaande afbeelding) met bijbehorende opstallen (nummers 1 t/m 4 en 6 t/m 9) te slopen. In totaal gaat het om 378,50 m2 bebouwing die wordt gesloopt.

Onderstaande afbeelding geeft de huidige situatie weer:

afbeelding "i_NL.IMRO.1696.BP9300Mlnnd232020-on00_0008.png"

Na sloop van de gebouwen wordt ongeveer op de plek van de huidige loods een nieuw bedrijfsgebouw gerealiseerd. Uitgangspunten voor het nieuwe bedrijfsgebouw:

  • a. situering: in het verlengde van de bestaande woningen aan het Moleneind 26-27. Op deze wijze worden de doorzichten vanaf het Moleneind naar het achterliggende gebied verbeterd;
  • b. situering: op minimaal 12 meter van de erfgrens van de bestaande woningen op Moleneind 26-27 (en minimaal circa 22-24 van de bestaande achtergevels).
  • c. bouwhoogte: maximaal 8 meter;
  • d. oppervlakte (footprint): maximaal 400 m2
  • e. in het bedrijfsgebouw wordt ruimte geboden aan twee recreatiewoningen die ook voor short stay gebruikt kunnen worden.

Omdat de exacte situering van het nieuwe bedrijfsgebouw nog moet worden bepaald, is in dit bestemmingsplan een bouwvlak op de verbeelding aangegeven waarbinnen een bedrijfsgebouw van maximaal 400 m2 oppervlakte (footrpint) gebouwd mag worden.

De bestaande loods (nummer 5) heeft een goothoogte van circa 3 meter en een nokhoogte van circa 6 meter, en is gebouwd tot ongeveer de erfgrens van de bestaande aangrenzende woningen op Moleneind 25-27. De loods bevindt zich op ongeveer 11 meter van de achtegevel van de bestaande woningen aan het Moleneind 25-27. De nieuwe loods wordt gebouwd met een beperkt grotere bouwhoogte (maximaal 8 meter) dan de bestaande loods (bouwhoogte 6 meter, goothoogte 3 meter). De nieuwe loods wordt echter verder van de bestaande woningen gebouwd, op een afstand van minimaal 12 meter van de erfgrens, dus circa 23 meter van de bestaande achtergevels. De eventuele effecten van de grotere bouwhoogte op uitzicht, privacy en bezonning van de bestaande woningen worden gecompenseerd door de grotere onderlinge afstand, de voorgenomen plek en oriëntatie van de nieuwe bebouwing.

Ad.2: Sloop overdekte botenhuis en afmeren 2 woonarken

Op een stuk water (zie onderstaande afbeelding) in de jachthaven is momenteel een botenhuis gerealiseerd, waar boten overdekt kunnen worden afgemeerd. Uitgangspunt is dat dit botenhuis wordt gesloopt.

afbeelding "i_NL.IMRO.1696.BP9300Mlnnd232020-on00_0009.png"

Ter plaatse van het gesloopte botenhuis worden 2 woonarken afgemeerd. Dit aantal woonarken is op basis van het nu geldende bestemmingsplan al toegestaan. In de huidige feitelijke situatie is er één woonark in de jachthaven aan het Moleneind 23-25, aangeduid als "B" op onderstaande afbeelding. Deze woonark wordt verplaatst binnen de jachthaven naar het water waar in de huidige situatie het botenhuis staat dat gesloopt gaat worden.

In de jachthaven aan het Moleneind 2a ligt in de huidige situatie een woonark (aangeduid als "A") die wordt verplaatst naar de jachthaven aan het Moleneind 23-25, direct naast de hierboven genoemde woonark. Aanleiding voor deze verplaatsing is de realisatie van eco-waterwoningen (project "Haven Lake Village") in de jachthaven aan het Moleneind 2a.

afbeelding "i_NL.IMRO.1696.BP9300Mlnnd232020-on00_0010.png"
Door enerzijds het bestaande botenhuis te slopen anderzijds de woonarken in dit water achter elkaar af te meren, worden de doorzichten vanaf het Moleneind naar het achterliggende natuurgebied verbeterd. Dit past binnen de stedenbouwkundige kaders van de gemeente Wijdemeren, die uitgaan van het in stand houden of verbeteren van de doorzichten van het Moleneind naar het achterliggende gebied.

In het bestemmingsplan is dit vertaald door in de planregels te bepalen dat in de jachthaven maximaal 2 ligplaatsen voor woonschepen of woonarken zijn toegestaan. Aangezien dit aantal (2) op basis van het nu geldende bestemmingsplan Wijde Blik al is toegestaan, is er geen sprake van een uitbreiding van het aantal woonschepen.

Ad.3 Het verbreden van de watergang

Het water achter de nieuwe bedrijfsloods (zie ad 2) wordt verbreed en in oppervlakte vergroot met circa 200 m2. Daarmee wordt de doorvaarbaarheid van dit water verbeterd en wordt het waterrijke karakter van de jachthaven verstrekt. Het extra water dient tevens als compensatie voor het dempen van een klein stuk water (circa 100 m2). De zuidelijke oever van het verbrede water (aan de kant van het huidige grasveld) wordt ingericht als natuurvriendelijke oever.

afbeelding "i_NL.IMRO.1696.BP9300Mlnnd232020-on00_0011.png" Ad. 4 Vernieuwen botenhuis en toevoegen van 2 recreatiewoningen

Het bestaande botenhuis (nummer 5) wordt gesloopt en nieuw gebouwd. In de huidige situatie heeft het gebouw één laag, voor de nieuwe situatie wordt een extra bouwlaag voorzien, de bouwhoogte voor de nieuwe situatie bedraagt circa 8 meter. In de nieuwbouw worden twee recreatiewoningen/short stay woningen gerealiseerd. Op de afbeelding is de te slopen bebouwing aangeduid.

afbeelding "i_NL.IMRO.1696.BP9300Mlnnd232020-on00_0012.png"

Ad. 5 het slopen van de bestaande recreatiewoning (huisnummer 23a)

De bestaande recreatiewoning (huisnummer 23a) heeft een oppervlakte van circa 55 m2, de bijbehorende schuur is ongeveer 15 m2. De bouwkundige staat van de woning is matig, zodat het wenselijk is om de woning te slopen. De woning komt terug als één van de 6 gewenste recreatiewoningen op het grasveld (zie nummer 10).

afbeelding "i_NL.IMRO.1696.BP9300Mlnnd232020-on00_0013.png"

Ad.6: het vernieuwen van de recreatiewoning met huisnummer 23b

De bestaande recreatiewoning met huisnummer 23b is bouwkundig in matige staat. De recreatiewoning heeft een oppervlakte van circa 75 m2, de bijbehorende schuur is 15 m2 groot. Vernieuwing en beperkte vergroting op de huidige locatie is gewenst. Daarbij wordt uitgegaan van bebouwing in maximaal twee lagen, bouwhoogte circa 7 meter.

afbeelding "i_NL.IMRO.1696.BP9300Mlnnd232020-on00_0014.png"

Ad.7: het vernieuwen van de burgerwoning met huisnummer 25

Op nummer 25 is een burgerwoning gerealiseerd die op grond van het vigerende bestemmingsplan al is toegestaan. De bestaande woning met huisnummer 25 is echter bouwkundig in matige staat. Het oppervlakte van de woning is circa 85 m2, de bijbehorende schuur is 25 m2 groot. Vernieuwing en beperkte vergroting op de huidige locatie is gewenst. Daarbij wordt uitgegaan van bebouwing in maximaal twee lagen, bouwhoogte circa 7 meter. De bestemming blijft burgerwoning, net als in het nu geldende bestemmingsplan.

afbeelding "i_NL.IMRO.1696.BP9300Mlnnd232020-on00_0015.png"

Ad.8: het verfraaien van de bestaande botenloods (4)

De bestaande loods (nummer 4) wordt opgeknapt en aan de buitenzijde voorzien van andere gevelbekleding. De omvang van de botenloods blijft daarbij ongewijzigd. Voor de botenloods wordt een maximale bouwhoogte van 8 meter aangehouden.

afbeelding "i_NL.IMRO.1696.BP9300Mlnnd232020-on00_0016.png"

Afbeelding: huidige botenloods

Ad.9: het realiseren van 6 short stay woningen met kwalitatieve natuur

Op het gedeelte van de jachthaven dat conform het geldende bestemmingsplan een natuurbestemming heeft wordt herontwikkeling voorzien waarbij maximaal 6 recreatiewoingen/short stay woningen worden gerealiseerd in een natuurlijke setting. In de huidige situatie is dit gedeelte onbebouwd en vrijwel volledig begroeid met gras met een aantal bomen, zie onderstaande afbeelding. Ondanks de ligging van een deel van het grasveld binnen de grenzen van het Natuurnetwerk Nederland (NNN) heeft het terrein conform het uitgevoerde ecologisch onderzoek (zie 4.3) een lage natuurwaarde.

afbeelding "i_NL.IMRO.1696.BP9300Mlnnd232020-on00_0017.png"

Afbeelding: huidige situatie terrein waar 6 recreatiewoningen en een natuurlijke inrichting zijn voorzien.

Uitgangspunt is het verhogen van de natuurwaarden in combinatie met de bouw van een gevarieerd aanbod (maximaal 6) recreatiewonngen / short stay woningen. Daarbij wordt gedacht aan een combinatie van verschillende type woningen zoals bungalows (één bouwlaag), woningen met een beperkte footprint van bijvoorbeeld 25 m2 maar dan wel in vier lagen, woningen met een boomhut-concept, dus gebouwd in 1 of 2 lagen op een grotere hoogte, etc. Uitgangspunt is dat de bouwhoogte van de woningen maximaal 12 meter kan zijn, waarbij zoals aangegeven deze bouwhoogte maar bij een aantal woningen wordt gehaald. Ter illistratie zijn hieronder wat referentiebeelden opgenomen.

afbeelding "i_NL.IMRO.1696.BP9300Mlnnd232020-on00_0018.png"

Afbeelding: referentiebeelden/impressies voorgenomen recreatiewoningen

Het terrein rondom de recreatiewoningen is in de huidige situatie voorzien van gras met een lage natuurwaarde. Uitgangspunt is dat de natuurwaarden voor deze zone kwalitatief worden verbeterd door het toevoegen van een natuurlijke inrichting rondom de woningen en de realisatie van een natuurvriendelijke oever. De bestaande bomen blijven daarbij behouden.

Op de onderstaande afbeeldingen is de huidige situatie (links) en een mogelijke uitwerking van de nieuwe situatie (rechts) weergegeven.

afbeelding "i_NL.IMRO.1696.BP9300Mlnnd232020-on00_0019.png"De locatie van de recreatwoningen/shortstay woningen is een kleinschalige ontwikkeling en zal plaats vinden op het terrein met de bestemming natuur. Deel van dit terrein is als Natuurnetwerk Nederland bestemd. Dit betekent bescherming, instandhouding en ontwikkeling van de wezenlijke kenmerken en waarden van de gebieden. De nieuwe activiteiten zullen zo min mogelijk leiden tot een significante aantasting van de wezenlijke kenmerken en waarden. Mocht dit leiden tot een vermindering van de oppervlakte van het natuurnetwerk Nederland dan zullen de negatieve effecten op de wezenlijke kenmerken en waarden, oppervlakte en samenhang worden beperkt en de overblijvende effecten gelijkwaardig worden gecompenseerd in het gebied aansluitend op het Natuurnetwerk Nederland gebied. Dit leidt tot een verbetering van de samenhang of een betere planologische inpassing van het natuurnetwerk Nederland. Voor de recreatiewoningen/short stay woningen is natuurinclusief bouwen het uitgangspunt.

Samengevat wordt met dit bestemmingsplan het volgende programma mogelijk gemaakt:

  • 1. sloop van 378 m2 bedrijfsbebouwing en bouw van nieuwe bedrijfshal met een oppervlakte van maximaal 400 m2 met daarin twee recreatiewoningen/short stay. Voor de bedrijfsloods wordt een maximale bouwhoogte van 8 meter aangehouden;
  • 2. sloop van een overdekt botenhuis en het verplaatsen van 2 woonarken naar het betreffende stuk water (één woonark van jachthaven Kortenhoef II en één woonark van jachthaven Kortenhoef I) - het totale aantal woonschepen in Wijde Blik neemt niet toe, aangezien het geldende bestemmingsplan op de jachthaven al 2 woonschepen toelaat;
  • 3. het verbreden van de watergang;
  • 4. het vernieuwen van een botenloods en het realiseren van 2 recreatiewoningen/short stay op de verdieping;
  • 5. het slopen van de recreatiewoning met huisnummer 23a;
  • 6. het vernieuwen van de recreatiewoning met huisnummer 23b;
  • 7. het vernieuwen van de burgerwoning met huisnummer 25 met behoud daarvan als burgerwoning
  • 8. het verfraaien van de bestaande botenloods;
  • 9. het realiseren van 6 recreatiewoningen/short stay woningen op het grasveld aan de zuidzijde van de jachthaven met daar omheen een natuurlijke inrichting.

Per saldo wordt een beperkte hoeveelheid bedrijfsbebouwing (circa 22 m2), een viertal nieuwe recreatiewoningen (al dan niet voor short stay) en 5 recreatiewoningen/short stay woningen op het grasveld (6 woningen minus de te slopen recreatiewoning op nummer 23a) toegevoegd.

Met de herschikking en herontwikkeling wordt de kwaliteit van de bebouwing op de jachthaven verbeterd, worden zichtlijnen op de jachthaven verstrekt en wordt een meer logische en overzichtelijkere indeling van de jachthaven gerealiseerd.

De natuurwaarden op de jachthaven worden versterkt. Dit wordt gedaan door het realiseren van natuurvriendelijke oevers en het vervangen van het bestaande grasveld door een zone met enkele recreatiewoningen/short-stay woningen en een ecologische inrichting met een hoge natuurwaarde.

Bij de herontwikkeling van de jachthaven wordt duurzaam geinvesteerd door het duurzaam vernieuwen van bestaande gebouwen en het aanbrengen van voorzieningen ten behoeve van de opwekking van duurzame energie zoals zonnepanelen.

Hoofdstuk 3 Beleidskader

3.1 Rijksbeleid

Besluit en Regeling algemene regels ruimtelijke ordening (Barro en Rarro)

De Structuurvisie Infrastructuur en Ruimte is op 22 november 2011 aangenomen. De Structuurvisie Infrastructuur en Ruimte is op 13 maart 2012 vastgesteld. Het Barro is op 22 augustus 2011 vastgesteld en op 30 december 2011 in werking getreden. In het Barro zijn bepalingen opgenomen ter bescherming van nationale belangen, zoals de mainportontwikkeling van Rotterdam, bescherming van de waterveiligheid in het kustfundament en in en rond de grote rivieren, de uitoefening van defensietaken en bescherming en behoud van de Waddenzee en enkele werelderfgoederen, zoals de Beemster, de nieuwe Hollandse Waterlinie en de Stelling van Amsterdam.

Op 1 oktober 2012 is het Barro gewijzigd en treden delen van het Barro in werking die al waren vastgesteld, maar die voor hun inwerkingtreding wachtten op deze wetswijziging. Met deze aanpassingen in de regelgeving is de wettelijke borging van het beleid in de SVIR nagenoeg voltooid. Het gaat om de eerder aangekondigde onderwerpen Ecologische hoofdstructuur, electriciteitsvoorziening, toekomstige uitbreiding hoofd(spoor)wegennet, veiligheid rond rijksvaarwegen, verstedelijking in het IJsselmeer, bescherming van primaire waterkeringen buiten het kustfundament en toekomstige rivierverruiming van de Maastakken. Het Moleneind is een locatie binnen het bestaande stedelijke gebied waarbij de in het Barro aangegeven Rijksbelangen niet in het geding zijn.

3.2 Provinciaal beleid

Omgevingsvisie Noord-Holland

De Omgevingsvisie NH2050 is op 19 november 2018 door Provinciale Staten (PS) vastgesteld. Met de Omgevingsvisie richt de provincie zich op lange termijn ambities en -doelen, met oog voor kwaliteiten die de provincie langjarig willen koesteren en die probeert in te spelen op veranderingen en transities die tijd nodig hebben. In het Visiedeel zijn de ambities uitgewerkt in zogenaamde samenhangende bewegingen naar de toekomst.

Uitgangspunt is dat wonen en werken zoveel mogelijk binnenstedelijk worden gerealiseerd en geconcentreerd. De provincie geeft in de Omgevingsvisie aan dat de metropool zich snel ontwikkelt. De vraag naar woningen en ruimte voor bedrijven houdt aan, evenals de ruimtevraag voor recreatie en andere functies. Tegelijkertijd wil de provincie de landschappen in de metropool sparen. De bebouwingsopgave moet dan ook zoveel mogelijk binnen de bestaande kernen plaatsvinden, met een voorkeur voor knooppunten van openbaar vervoer. Verdichting vraagt steeds meer inventiviteit en bestuurskracht. De bebouwde omgeving wordt steeds intensiever gebruikt, de plancapaciteit binnenstedelijk blijkt door een andere kijk op stad en stedelijkheid een stuk groter te zijn dan gedacht. En zowel bij bestaande bouw als nieuwbouw moeten wil de provincie inzetten op besparing van energie, een klimaatadaptieve ruimtelijke inrichting en bij nieuwbouw ook op circulair bouwen. Dit alles moet samengaan met de verdere verbetering van de kwaliteit van de leefomgeving.

Voor jachthaven Kortenhoef wordt uitgegaan van een herinrichting waarbij de ruimtelijke kwaliteit van het terrein wordt vergroot. Op het bestaande jachthaventerrein worden maximaal 8 short stay woningen toegevoegd. Dit past binnen het streven om de recreatieve functie van het gebied te versterken.

Provinciale ruimtelijke verordening

De gronden van de jachthaven die binnen de grenzen van voorliggend bestemmingsplan liggen, liggen buiten het Natuurnetwerk Nederland zoals begrensd is in de Provinciale Ruimtelijke Verordening.

Het zuidelijk deel van de jachthaven waar maximaal 5 short stay woningen zijn voorzien, liggen voor een deel binnen het Natuurnetwerk Nederland zoals vastgelegd in de provinciale ruimtelijke verordening, zie onderstaande afbeelding.

afbeelding "i_NL.IMRO.1696.BP9300Mlnnd232020-on00_0020.png"

Gedeputeerde staten kunnen, gehoord de desbetreffende commissie van provincialestaten, de begrenzing van het natuurnetwerk Nederland en de natuurverbindingen wijzigen ten behoeve van een kleinschalige ontwikkeling, voor zover:

  • 1. de aantasting van de wezenlijke kenmerken en waarden en de samenhang van het natuurnetwerk Nederland beperkt is;
  • 2. de ontwikkeling per saldo gepaard gaat met een versterking van de wezenlijke kenmerken en waarden van het Natuurnetwerk Nederland, of een vergroting van de oppervlakte van het natuurnetwerk Nederland;
  • 3. de oppervlakte van het natuurnetwerk Nederland ten minste gelijk blijft.

Het voornemen gaat uit van het realiseren van maximaal 6 recreatiewoningen/short stay woningen met bijbehorende natuurlijke inrichting op het terrein dat voor een deel onderdeel is van het natuurnetwerk Nederland. Uit het uitgevoerde ecologisch onderzoek blijkt dat de natuurwaarden op dit deel laag zijn, zie Bijlage 1 Ecologisch onderzoek.

Op basis van de Provinciale Ruimtelijke Verordening is enige vorm van verstedelijking in beginsel niet mogelijk binnen het Natuurnetwerk Nederland. Vanuit het programma "Oostelijke Vechtplassen" wordt door de provincie geëxperimenteerd met het toestaan van kleinschalige recreatieve voorzieningen in het NNN waarbij met de betrokken initiatiefnemers wordt gezocht naar een meerwaarde voor zowel de natuur als de recreatie. In dat kader kan toepassing worden gegeven aan de wijzigingsbevoegdheid in het voorliggende bestemmingsplan voor de bouw van 6 recreatiewoningen/short stay woningen, waarbij bij de verdere planuitwerking de meerwaarde voor natuur en recreatie zal worden uitgewerkt.

De nieuwe activiteiten zullen zo min mogelijk leiden tot een significante aantasting van de wezenlijke kenmerken en waarden. Mocht dit leiden tot een vermindering van de oppervlakte van het natuurnetwerk Nederland dan zullen de negatieve effecten op de wezenlijke kenmerken en waarden, oppervlakte en samenhang worden beperkt en de overblijvende effecten gelijkwaardig worden gecompenseerd in het gebied aansluitend op het Natuurnetwerk Nederland gebied. Dit leidt tot een verbetering van de samenhang of een betere planologische inpassing van het natuurnetwerk Nederland.

Volgens de Provinciale ruimtelijke verordening is het gebied aardkundig waardevol. De ruimtelijke ontwikkelingen kennen geen ingreep in de gronden meer dan één meter diep. Daarmee wordt rekening gehouden met de aardkundige waarden zoals beschreven in het bijlage-rapport Actualisatie Intentieprogramma Bodembeschermingsgebieden (vastgesteld door Provinciale Staten d.d. 12 januari 2004, nr. 68).

Provinciaal beleid verblijfsrecreatie.

De provincie streeft naar duurzaam ruimtegebruik en duurzame verblijfsrecreatie. Volgens de provinciale 'Handreiking verblijfsrecreatie Noord-Holland' moet het aannemelijk zijn dat er vraag is naar het plan. Uit de vele vragen aan de initiatiefnemer blijkt dit, en komt ook overeen met wat opgenomen is in het gebiedsakkoord Oostelijke Vechtplassen. Deze ontwikkeling komt overeen met de provinciale voorkeur om eerst de mogelijkheden binnen bestaande locaties te benutten. Hierbij is het nut en noodzaak aangetoond van deze planontwikkeling van verblijfsrecreatie buiten BBG, vanuit de bestaande kaders die bepaald zijn in de huidige provinciale ruimtelijke verordening (PRV).

3.3 Gemeentelijk beleid

Structuurvisie Wijdeneren

In de Structuurvisie Wijdemeren (19 juli 2012) is de gewenste ruimtelijke structuur weergegeven. Voor het bebouwingslint langs het Moleneind is aangegeven dat de bebouwing binnen het bestaande bebouwde gebied blijft. Voor het achterliggende natuurgebied wordt gestreefd naar het "bos uitdunnen daar waar mogelijk, openheid vergroten".

afbeelding "i_NL.IMRO.1696.BP9300Mlnnd232020-on00_0021.png"

In de Structuurvisie is aangegeven dat in de gemeente Wijdemeren de meeste mensen in de zakelijke dienstverlening werken. Daarnaast speelt ook de vrijetijdsector een grote rol. Vooral jachthavens, horeca en recreatieterreinen zijn een belangrijke bron van inkomsten in de gemeente Wijdemeren. Agrarische bedrijfsvoering is een relatief kleine sector binnen de gemeente.

Het bestemmingsplan gaat uit van het toevoegen van enkele recreatiewoningen/short stay woningen op het terrein van de jachthaven, waarmee het functioneren van de jachthaven en de recreatieve voorzieningen worden versterkt. Het achterliggende natuurgebied valt buiten de grenzen van dit bestemmingsplan.

Beleidsregel parkeernormen

Ten aanzien van het onderwerp parkeren geldt de "Beleidsregel Parkeernormen gemeente Wijdemeren". Uitgangspunten van het gemeentelijk parkeerbeleid:

  • 1. elke initiatiefnemer van een bouwplan is zelf verantwoordelijk voor het oplossen van zijn eigen parkeerbehoefte;
  • 2. de parkeerbehoefte moet zo veel mogelijk op eigen terrein worden opgelost
  • 3. het toepassen van de parkeernormen heeft een positieve invloed op de bereikbaarheid, leefbaarheid en de economische ontwikkeling van de gemeente.
  • 4. Parkeernormen kunnen alleen bij nieuwe ruimtelijke ontwikkelingen worden opgelegd. In een bestaande situatie kunnen parkeernormen wel gebruikt worden om voor een gebied de parkeerbehoefte te bepalen, maar leidt dit niet direct tot de verplichting om meer parkeerplaatsen aan te leggen.

Voor de gemeentelijke parkeernormen is aangesloten bij de landelijke kencijfers van het CROW. Voor het buitengebied wordt daarbij de omgeving "niet-stedelijk / rest bebouwde kom / maximum" aangehouden. Voor de jachthaven wordt uitgegaan van het per saldo toevoegen van 9 recreatiewoningen/short stay. De gemeente Wijdemeren heeft aangegeven dat hiervoor moet worden uitgegaan van de norm die geldt voor "recreatieverblijf, niet op park", zijnde 1,0 parkeerplaats per recreatiewoning.

afbeelding "i_NL.IMRO.1696.BP9300Mlnnd232020-on00_0022.png"Voor jachthavens geldt een parkeernorm van 2 parkeerplaatsen per 3 ligplaatsen. Zie verder paragraaf 4.6 van deze toelichting.

Gebiedsakkoord Oostelijke Vechtplassen

Realisatie van recreatiewoningen en short stay faciliteiten past bij uitstek in het Gebiedsakkoord. Uitbreiding van verblijfsrecreatiemogelijkheden gericht op short stay is als expliciet doel opgenomen in het gebiedsakkoord. Verder sluit de short stay aan op de mogelijkheid van het benutten van de faciliteiten in de nabijheid van water en water recreatieve faciliteiten te stimuleren. Op deze locatie is divers waterrecreatief aanbod en mogelijkheid om een bootje te huren.

Hoofdstuk 4 Milieu-aspecten

4.1 Bodem

Verkennend (water)bodemonderzoek zal worden uitgevoerd voor de nieuw te bouwen gebouwen. Voor de bouw van de 6 recreatiewoningen/short stay woningen op het grasperceel aan de zuidzijde van de jachthaven is een wijzigingsbevoegdheid opgenomen. In de wijzigingsregels is bepaald dat er bodemonderzoek uitgevoerd moet worden in het kader van het wijzigingsplan. In het verkennende bodemonderzoek dat in het kader van dit plan wordt uitgevoerd zal worden beoordeeld of de bodem in dat gebied in beginsel een voldoende milieuhygiënische kwaliteit heeft voor de beoogde functie.

4.2 Geluid

Op grond van artikel 77 van de Wet geluidhinder is akoestisch onderzoek verplicht indien nieuwe geluidsgevoelige functies mogelijk worden gemaakt in de geluidszones van wegen, spoorwegtrajecten en industrieterreinen. Het voornemen gaat uit van de realisatie van recreatewoningen op de bestaande jachthaven. Er wordt niet uitgegaan van het toevoegen van nieuwe burgerwoningen. Recreatiewoningen zijn niet geluidgevoelig op grond van de Wet geluidhinder. Akoestisch onderzoek is om die reden niet nodig.

4.3 Ecologie

Door Jan van der Winden, ecologisch adviesbureau is een ecologisch onderzoek uitgevoerd, zie Bijlage 1 Ecologisch onderzoek.

Bestaande situatie

De gehele jachthaven Kortenhoef II is redelijk intensief in gebruik. Met name het oostelijk deel is bebouwd met loodsen en gebouwen. Er staat een oude houten loods die de eigenaar wil slopen. Deze loods heeft in de huidige situatie geen enkele waarde voor flora en fauna. Er zijn geen nissen of muren waar vogels in kunnen broeden en geen locaties waar bijvoorbeeld vleermuizen kunnen verblijven. Ten zuiden van het havencomplex ligt een gazon dat grenst aan een aardig stuk nat elzenbroekbos. Aan de rand van het bosje ligt een helder veenslootje dat plaatselijk begroeid is met slangenwortel. Deze watergang is door de jachthaven aangelegd.

afbeelding "i_NL.IMRO.1696.BP9300Mlnnd232020-on00_0023.png"

Het bosje met het aangrenzende slootje is bijvoorbeeld voor planten en amfibieën (bruine en groene kikkers) een mooi leefgebied. In het bosje was een zingende matkop aanwezig een soort die tegenwoordig erg schaars is in de Oostelijke Vechtplassen. Het is geen onderdeel van het habitattype hoogveenbos omdat de veenmosbedekking laag is, maar het is wel een mooi voorbeeld van nat elzenbroekbos met poelen, zeggen en moerasvaren. Op het jachthaventerrein broeden geen vogelsoorten waarvoor het Natura 2000-gebied is aangewezen.

Beschermde soorten Wet natuurbescherming

Door middel van een veldbezoek zijn de aanwezige beschermde flora en fauna geïnventariseerd. De jachthaven wordt dagelijks gebruikt. De inrichting van het groen is vooral functioneel voor het recreatieve gebruik. Het ongebruikte grasperceel is in de huidige situatie ongeschikt voor beschermde flora. De gazons elders in de jachthaven worden te vaak gemaaid en het grasperceel aan de zuidzijde wordt geklepeld, waardoor het met ruigtekruiden als brandnetel en harig wilgenroosje begroeid is geraakt. Het verruigde grasperceel is te droog om geschikt leefgebied te zijn voor de noordse woelmuis. Langs de steile oevers staat momenteel weinig vegetatie, waardoor dit weinig interessant is voor (beschermde) flora en fauna. In de jachthaven is een kleine kans op een verblijfplaats van vleermuizen. Die kunnen zich ophouden onder de steigers of overkapping voor boten.

De oude houten loods in het oostelijke deel van Jachthaven II (waarvan het voornemen is om te slopen) biedt geen mogelijkheden voor beschermde soorten om er nesten te bouwen of langdurig te verblijven. De loods is geheel afgesloten en wordt intensief als werkruimte gebruikt alsmede voor de opslag van materiaal. Het bestaat uit een (asbest)golfplaten dak waar geen nestgelegenheid is voor vogels of ruimte biedt voor een verblijfplaats van vleermuizen. Bovendien is aan de binnenzijde geen dakbeschot, waardoor geen besloten ruimte beschikbaar is.

4.4 Waterhuishouding

Het water achter de nieuwe bedrijfsloods wordt verbreed en in oppervlakte vergroot met circa 200 m2. Daarmee wordt de doorvaarbaarheid van dit water verbeterd en wordt het waterrijke karakter van de jachthaven verstrekt. Het extra water dient tevens als compensatie voor het dempen van een klein stuk water (circa 100 m2). De zuidelijke oever van het verbrede water (aan de kant van het huidige grasveld) wordt ingericht als natuurvriendelijke oever.

4.5 Archeologie

In 2011 is het archeologiebeleid voor de gemeente Wijdemeren vastgesteld. Dit beleid geeft, zowel voor de burger als voor de gemeentelijke organisatie, meer helderheid over hoe de gemeente omgaat met de zorg voor het archeologische erfgoed binnen het grondgebied van Wijdemeren. Het beleid bestaat uit een notitie en een kaart met toelichting.

Het terrein van de jachthaven Kortenhoef II (Moleneind 23-25) is aangewezen als gebied waar rekening gehouden moet worden met archeologie bij plannen die tot grondroerende werkzaamheden leiden op een gebied van 2.500 m2 en meer en dieper dan 0,40 meter. Zie onderstaande afbeelding (uitsnede beleidskaart archeologie gemeente Wijdemeren).

afbeelding "i_NL.IMRO.1696.BP9300Mlnnd232020-on00_0024.png"

Voor Moleneind 23-25 wordt uitgegaan van het slopen van enkele gebouwen en het bouwen van nieuwe gebouwen, waaronder een bedrijsloods van 400 m2 en een aantal recreatiewoningen. Daarnaast wordt circa 200 m2 water extra gegraven. Dit leidt niet tot grondroerende werkzaamheden die een groter oppervlakte dan 2.500 m2 beslaan. Nader archeologisch onderzoek is daarmee niet nodig.

4.6 Verkeer en parkeren

Verkeer

Uitgangspunt voor het bestemmingsplan is het toestaan van enkele ontwikkelingen op het terrein van de jachthaven waardoor de kwaliteit van de inrichting van de jachthaven wordt verbeterd, doorzichten worden versterkt en enkele gebouwen worden vervangen door nieuwbouw. Met het bestemmingsplan wordt het programma op het jachthaventerrein aangepast.

  • 1. Er wordt een woonark verplaatst van Moleneind 2a naar Moleneind 23 (huisnummer 23ws02). Ook wordt de huidige woonark (huisnummer 23ws01) verplaatst. Omdat het totale aantal woonarken gelijk blijft, leidt dit niet tot extra verkeersbewegingen.
  • 2. De bestaande bedrijfsgebouwen met een oppervlakte van 380 m2 wordt vervangen door een bedrijfsloods met een oppervlakte van circa 400 m2. De toename van 20 m2 leidt niet of nauwelijks tot extra verkeersbewegingen. Boven de nieuwe loods worden twee recreatiewoningen toegevoegd. Dat leidt tot extra verkeer.
  • 3. De bestaande botenloods wordt vernieuwd en boven de nieuwe loods worden twee recreatiewoningen toegevoegd. Dit leidt tot extra verkeer.
  • 4. Op het grasperceel aan de zuidzijde worden op termijn 6 recreatiewoningen/short stay woningen gebouwd. Per saldo zijn dit 5 extra woningen doordat de bestaande recreatiewoning (huisnummer 23a) wordt gesloopt. Dit leidt tot extra verkeer.

Er worden per saldo 9 nieuwe recreatie (short stay) woningen toegevoegd. Door het CROW zijn richtlijnen opgesteld voor het bepalen van de verkeersaantrekkende werking van diverse functies waaronder recreatiewoningen. Overeenkomstig het parkeerbeleid heeft de gemeente Wijdemeren aangegeven dat de recreatiewoningen op de jachthaven moeten worden beschouwd als "recreatieverblijf, niet op park". Voor recreatiewoningen op een bungalowpark geldt een parkeernorm van 1,8 pp/woning, voor recreatiewoningen niet op een park geldt een parkeernorm van 1,0 pp/woning, een factor 0,56. In de richtlijnen van het CROW is alleen de verkeersgeneratie van recreatiewoningen op een park opgenomen, zijnde 2,3 ritten per recreatiewoningen per etmaal. Uitgaande van de factor voor recreatiewoningen buiten een bungalowpark, conform het gemeentelijk parkeerbeleid, kan voor de recreatiewoningen worden uitgegaan van 1,27 rit per recreatiewoning per etmaal.

De per saldo 9 extra recreatiewoningen zorgen, uitgaande van deze verkeersgeneratie, voor een toename van 11,5 extra motorvoertuigen per etmaal op het Moleneind. Dit zijn circa 0,5 voertuigen per uur en 0,8 voertuigen in de spits. Deze toename is te verwaarlozen en leidt niet tot verkeerskundige knelpunten op het Moleneind.

Parkeren

Conform de gemeentelijke beleidsregel parkeernormen gelden voor de recreatiewoningen / short stay / de volgende normen:

afbeelding "i_NL.IMRO.1696.BP9300Mlnnd232020-on00_0025.png"

Voor de per saldo 9 toe te voegen recreatiewoningen moeten 9 parkeerplaatsen worden toegevoegd. Deze parkeerplaatsen kunnen op eigen terrein worden gerealiseerd.

Het bestaande terrein dat voor parkeerdoeleinden wordt gebruikt heeft een oppervlakte van circa 1.078 m2. De parkeerruimte is niet gemarkeerd in de vorm van parkeervakken, maar biedt plek aan circa 25 auto's. Als gevolg van de sloop van de losse bebouwing en de bouw van de nieuwe loods (ontwikkeling nummer 1 zoals beschreven in 2.3.2 kan het vrijkomende terreindeel (gedeeltelijk) voor parkeerdoeleinden worden ingericht. Het oppervlakte daarvan is circa 900 m2. Dat terreindeel biedt ruim voldoende plek om de benodigde 9 extra parkeerplaatsen te realiseren. Zie onderstaande afbeelding.

afbeelding "i_NL.IMRO.1696.BP9300Mlnnd232020-on00_0026.png"

4.7 Luchtkwaliteit

Voor luchtkwaliteit is titel 5.2 van de Wet milieubeheer (luchtkwaliteitseisen) kader. Daarin is bepaald dat bij het vaststellen van een bestemmingsplan (of andere planologische procedure) moet worden voldaan aan grenswaarden voor onder meer stikstofdioxide en fijn stof. In het "Besluit niet in betekenende mate bijdragen" is bepaald dat indien een project kan worden beschouwd als "niet in betekenende mate" er geen toetsing aan de grenswaarden hoeft plaats te vinden. Deze grens is in het Besluit gesteld op 3%, wat betekent dat de concentratie stikstofdioxide of fijn stof met maximaal 3% mag toenemen als gevolg van de nieuwe ontwikkelingen die een planologische procedure toestaat. Als het meer is dan 3% moet worden getoetst aan de grenswaarden.

In de "Regeling niet in betekenende mate bijdragen" is voor een aantal specifieke projecten een berekening gemaakt bij welk bouwprogramma er nog sprake is van "niet in betekenende mate". Dit is als het project betrekking heeft op maximaal 1.500 woningen of 100.000 m² kantoren (bij één ontsluitingsweg) of een combinatie van beiden. Het voornemen gaat uit van het per saldo toevoegen van 9 recreatiewoningen / short stay woningen. Dit is te beschouwen als "niet in betekende mate" waardoor aan de Wet milieubeheer kan worden voldaan.

4.8 Externe veiligheid

Voor de opslag en het vervoer van gevaarlijke stoffen is wet- en regelgeving van kracht die moet worden getoetst bij ruimtelijke ontwikkelingen. Voor inrichtingen waar gevaarlijke stoffen worden opgeslagen is het Besluit externe veiligheid inrichtingen (Bevi) van kracht. Voor het vervoer van gevaarlijke stoffen is dit het Besluit externe veiligheid transportroutes.

Op de risicokaart van de Provincie Noord-Holland zijn de bronnen (inrichtingen en routes) van gevaarlijke stoffen weergegeven. Uit een toets van de risicokaart blijkt dat Moleneind 23 op ruim 330meter ligt van de meest nabij gelegen transportroute voor gevaarlijke stoffen (N201). Moleneind 23 ligt niet binnen de invloedssfeer van inrichtingen waar gevaarlijke stoffen worden opgeslagen of binnen de invloedssfeer van hogedruk aardgasleidingen. Gelet op het bovenstaande kan worden geconcludeerd dat er op het gebied van externe veiligheid geen belemmeringen zijn voor de realisatie van short stay woningen op Moleneind 23-25.

Hoofdstuk 5 Uitvoerbaarheid

5.1 Inspraak/participatie

Met de direct omwonenden wordt overleg gevoerd over de voorgenomen ontwikkelingen. Voor de 6 recreatiewoningen/short stay woningen waar de wijzigingsbevoegdheid voor is opgenomen zal op termijn, als de plannen verder zijn uitgewerkt, met de omwonenden in overleg worden getreden.

5.2 Zienswijzen

Het ontwerpbestemmingsplan wordt voor een periode van 6 weken ter inzage gelegd. Een ieder kan in deze periode een zienswijze indienen.

5.3 Financiële uitvoerbaarheid

De ontwikkelingen op de jachthaven die met dit bestemmingsplan mogelijk worden gemaakt worden voor rekening en risico van de initiatiefnemer gerealiseerd, hiervoor zijn voldoende financiële middelen beschikbaar. Met de gemeente Wijdemeren wordt een anterieure overeenkomst gesloten m.b.t. de dekking van gemeentelijke kosten voor de planvorming. Eventuele planschade is voor rekening van de initiatiefnemer.